Sara Ottosson, delägare
Sara heter jag och jag har arbetat på hunddagiset sen januari 2017.
Här kommer lite kort information om mig.
27 år och bosatt i Eslöv.
Tidigare haft ett företag som heter DjurTur, som en vän nu tagit över. Där har jag rastat och passat hundar sen 2012.
Jag har vid sidan av detta arbetat som instruktör på Bonizas Hundskola också sen 2012. Där har jag haft valpkurser, fortsättning 1 och miljö och lydnad. Jag kommer fortsätta hålla kurser för Bonizas en kväll i veckan. :)
Hur är min syn på hundträning?
Hunden är min samarbetspartner. Med ömsesidig respekt och kärlek ska vi tillsammans uppnå det resultat jag är ute efter. Jag förstår att hundar alltid har en anledning till sitt beteende. Varför? ställer jag mig ofta frågan när jag tränar hund. Försöker hitta lösningen med hjälp av att ändra en viss situation eller helt enkelt plocka bort situationen och se hur hunden beter sig annorlunda. Jag tänker alltid förebyggande när det gäller hundträning. Mycket svårare att plocka bort ett beteende än att se till att det inte uppkommer alls. Om jag vet att det finns en risk att min hund kommer få ett oönskat beteende i framtiden, då ser jag till att tala om för den att den är duktig när den inte utför det. Jag väntar alltså inte på att den ska börja med det oönskade beteendet, jag förebygger det. Jag skulle aldrig ta tag hårt i min hund och jag skulle heller aldrig skälla på den när den inte förstår vad den gjort fel. Jag älskar att berömma, berömma, berömma och tala om för hunden (efter att vi lärt in ett kommando) vad den ska göra än att bara "rycka i kopplet" när den är "olydig".
Mitt motto är : Lär först - utför sen!
Jag brinner verkligen för att klura ut hur hundar fungerar, varför dom gör som dom gör och hur jag kan hjälpa dom. Jag är också väldigt intresserad av hur hunden fungerar inuti. Kan de vara så att vi ofta har problem med våra hundar för att de har någon sjukdom? Kanske något så enkelt som en öroninflammation? Har man ont jämt blir man ju stressad och vi alla som kan något om hundar vet att en stressad hund är mycket svårare att ha att göra med. Jag går därför på så många föreläsningar som jag hinner med via olika djursjukhus för att lära mig mer om hundens åkommor.
Vilka är mina hundar då?
Ja jag har faktiskt ingen egen hund. DjurTur har hållt mig upptagen med hundar ändå. Eftersom denna lägenhetstvåa alltid har varit full med hundar när ägarna varit på semester mm.
När jag i framtiden skaffar en hund vill jag ha en Whippet.
Men jag har två söta katter :)
Anna-Karin Fredriksson delägare
